Het Havenbedrijf Rotterdam heeft deze week de eerste versie van Pronto gelanceerd, een nieuwe applicatie die een belangrijke efficiencyverbetering betekent voor de circa 30.000 schepen die de Rotterdamse haven jaarlijks aandoen. Dankzij Pronto kan de wachttijd die schepen in de haven doorbrengen met 20% worden verkort. Pronto zorgt ervoor dat de haventerminals beter zijn bezet en dat allerlei diensten aan het schip, zoals bunkering, onderhoud en bevoorrading nauwkeurig kunnen worden gepland en op elkaar afgestemd. Ook leidt het tot een vermindering van de CO2 uitstoot in de haven.
,,Pronto is een goed voorbeeld van hoe het Havenbedrijf met nieuwe digitale toepassingen de processen in de haven efficiënter laat verlopen’’, zegt Paul Smits, CFO van het Havenbedrijf en verantwoordelijk voor het strategische speerpunt digitalisering. ,,Op basis van internationale standaarden biedt Pronto rederijen, agenten, dienstverleners en operators een gezamenlijk platform voor informatie-uitwisseling rond hun port calls, de verblijftijd van een schip in de haven. Zodoende kunnen alle gebruikers de activiteiten tijdens de port call optimaal plannen, uitvoeren en monitoren. Dat levert voordeel op voor alle betrokken partijen. Pronto is in de ontwikkelingsfase het afgelopen jaar uitvoerig getest en nu in ruil voor data of tegen een vergoeding beschikbaar voor de havengemeenschap. De applicatie wordt de komende tijd verder ontwikkeld met nieuwe toepassingen. Wij verwachten dat steeds meer terminals in de haven Pronto gaan gebruiken waardoor de haven steeds accurater wordt.’’
Havenbedrijf mikt op 20 procent reductie van CO2 uitstoot
20 April 2018, 09:37 uur
Geld & Recht
